Curat murdar!

Hai să o lămurim definitiv. Nu de alta, dar mă lasă nervul ăla de-l mai am şi încep să devin agresivă. Abia acum încep să-l înţeleg pe Bogdan Hrib, doar că pe mine mă mai ţine 😀

A început aşa:

„asa cum nu poti sa faci dezacord intre subiect si predicat, cum vace Ivona, si sa-mi spui ca ea e foarte atenta cu limba scrisa. ba da, ai dreptate – e foarte atenta, dar in limitele competentei sale – nu foarte largi.
cind insa te mai si angajezi la o editura pe post de redactor, tu nestiind cum sa legi corect doua cuvinte cu o conjunctie intre ele, deja lucrurile trec de simpla ‘eroare’. repet: sa nu confundam notiunea de greseala (fie ea si repetata) cu cea de incompetenta. si la rao o fi f’un moment prost la ‘cadre’. or fi plecat oameni buni si-au ramas/venit veleitari. nu stiu, ca n-am mai citit in ultima vreme nimic de la rao si nu pot sa ma pronunt. vorbesc doar despre ce vad. si vad, aici, carti pocnite una dupa alta, fara absolut nici o exceptie. adica eroarea devine norma. miroase din danemarca pin-aici, s-avem iertare. e laudabil ca iei apararea editurii care te publica, dar eu tot nu pot sa uit in ce hal si-au batut joc de tine cu povestea cu tipografia care nu stiu ce ti-a facut in text…
in concluzie, consider nevalabila afirmatia ta ca “se intimpla, asta-i viata”.”

Bine, nu se întâmplă. Până şi T. S Eliot, nu, calmaţi-vă, nu scriitorul, îmi spune că nu a trecut de pagina şapte a Ivonei. Bine măcar că la a mea s-a ajuns la 70.

Se dă cu stângu’ în dreptu’. Ba că autorul e analfabet, ba ca redactorii sunt la fel, ba că lumea o să explodeze. S-a ajuns la un fel de-a ne bate joc de editorul şi scriitorul român că ăştia suportă. Nimeni nu se gândeşte la munca depusă şi de o parte şi de alta. Se ştie a se da cu nori, a se arunca cu bălegar, a se vorbi în necunoştinţă de cauză şi a critica fără a citi. Asta da, suntem buni, al dracului de buni. Dacă n-am fi atât de buni la asta, atunci am ajunge şi noi undeva.

N-am spus niciunde că nu e important să cunoşti limba în care scrii. E foarte important, vital. Dar când faci asta aproape tot timpul şi te mai trezeşti şi la cinci dimineaţa, aşa cum a făcut Ivona, pentru a-ţi termina cartea. Sau scrii până la patru dimineaţa, aşa cum face eu, mă gândesc că e şi normal să îţi mai scape. E normal să le mai scape şi redactorilor, că stau toată ziua cu ochii în calculator, şi e al dracului de greu să stai nemişcat opt ore pe zi şi să mai pretenţia să fii şi coerent după ce că ochii tăi au luat-o razna. Eu zic că ar trebui să scrie şi să publice cei care vorbesc. Vă rog, eu vă fac loc, sunt un om prea bun. Scrieţi voi, că la critici sunteţi buni. Editaţi voi, tot din acelaşi motiv. Şi, cu o rugăminte majoră, nu îmi mai futeţi neuronul. Nu vă place, nu cumpăraţi şi scutiţi-mă. Orice aş spune eu se interpretează, dacă nu spun iar se interpretează. Ei bine, aveţi posibilitatea 24 de ore să vorbiţi singuri, chiar aici, pe postul ăsta. Apoi gata! Trăiască ăia care nu greşesc niciodată!!!

Şi ca să închei cu un om cu cap:

Bai, Vucea, ca “Domn” nu poti fi ca ai gasit si tu o greseala din fuga tastelor! Ca sa-ti protejezi neuronii de astfel de orori, nu mai citi nimic pe net ca vei gasi asemenea scapari la tot pasul. Doamne fereste, sa citesti un manuscris dat la o editura! Ai zice ca scriiorul ala e analfabet, desi nu-i asa. Acu, daca ti-ai varsat veninul de dimineata, sper sa-ti functioneze bila pe tot parcurdul zilei. A! Bila aia din partea dreapta, de langa ficat, sa nu faci confuzie! Cu aia de sus vad ca stai prost oricum, iar pe alea de jos nu le ai, fiindca n-ai avut curajul nici macar sa te semnezi cand scrii magarii. Hai, s..salut!”

Simona, eşti inspiraţia mea 😀

95 comentarii la “Curat murdar!

  1. Acum, ce-ai vrea să spunem altceva decât să numărăm greşelile dintr-un text? Firea celor mai mulţi e aceea de contabil, nu de critic literar…

  2. revin, cu toate ca nu am zis ca o mai fac.
    sper ca nu m-ai asociat pe mine la faptul ca nu am citit o carte cu faptul ca e plina de greseli de tehnoredactare. nu are nici o legatura, chiar nu imi pasa de erorile celor de la DTP sau de la corectura. renunt sa citesc o carte atunci cind e proasta. ca editurile au maimuţe care dau corectura, e treaba lor.
    ca scriitorul e analfabet si da manuscrise infecte e alta problema si aici redactorul de carte trebuie sa isi faca treaba.
    pe mine ma deranjeaza analfabetismul cultural si imagistic. ma deranjeaza lucruri de genul „arthur miller e de cacat ca e doar un evreu care a fost casatorit cu madame monroe” sau ca „prost e un poponar care 20 de ani a scris la o carte”. stephen king a scris zeci de carti, dar tot de cacat este. pai o fraza din proust face mai mult decit valoreaza sau o sa valoreze „opera” ta.
    nimeni nu isi bate joc de scriitorul roman, dar tu nu o sa poti ajunge niciodata la 1/4 din nivelul lui stefan agopian sau nicolae strimbeanu sau filip florian.
    tu trebuie sa intelegi: un autor nu exista fara critica. shakespeare nu ar fi ajuns mare daca nu era critica. joyce nu ar fi ajuns mare daca nu era critica. tocmai critica asta pe care o blamati voi va face mari sau nu.
    un sfat, cind ai timp arunca un ochi pe asta „the act of reading: a theory of aesthetic response” de wolfgang iser.

  3. @Oana,
    lasa-i. Ca si eliot asta, sau vucea, ei nu inteleg ca a critica sau a semnala o greseala in termeni de bun-simt, nu ar deranja pe nimeni. Ei, insa, simt nevoia de venin, de balacareala. Niste frustrati. Eliot al tau, care poate fi si vucea al meu, vad ca o intoarce ca la Ploiesti si vorbeste despre critica constructiva. Ba, eliot, doar mitocanii fac o critica de mahala! Si astia raman la piciorul broastei. Criticii adevarati ajungem sa-i cunoastem, cu nume si prenume.

  4. şi eu care mi-am pierdut bunătate de timp
    să citesc „părerile” ăstor neica nimeni pe bloguri umorale şi pline de „docţi” … care mai de care … criticus anonimus … recenzorus plici ediutures ( versus ) 🙄
    aoăleuuuuuuuu … multă lume cu buba …
    da’ gata , m-am hotărt : a naibi să fie aia ( eu ) care o să pună mîna să citească de-acuma fără să le cer avizul în prealabil ( în funcţie de cîte pagini or citit din fiecare carte şi mai ales de sursa editorială ,acolo-i schepsisu’ umoral maxim în majoritatea „părerilor” precum reiese din înşir-te mărgăritele de le citii )
    faq iu tovarăşi ( adică tot io ) dacă ştiam că trebuia să citesc mai întîi critici literare şi după aia să mă apuc de citit cărţi
    şi … toate ca toate … da’ dacă ajungem la aberaţii ( cine se riscă să pronunţe SHAKESPEARE şi îl bagă-n
    giveciul călugăresc aiuristic al unor ziceri fără noimă despre rolul critici literare în viaţa noastră normală de cititori ) atunci cred că mă dezabiez de caracter 😉 şi cine ştie ce ejectez … da’ , de fapt , dau o ceapă degerată … şi-un cozonac de post … aleg să rămîi „NEMURITOR ŞI RECE” … iei cu lumea lor strîmtă , io cu ignoranţa mea … citind CĂRŢI şi respectînd ca de-obicei argumentul şi bunul simţ

  5. Oana, ai dreptate, la corectura e foarte mult de munca si iti trebuie atentie cat cuprinde. Numai ca Errare humanum est, mai ales cand ai de corectat pe la 12 noaptea nu stiu ce texte mari de pus in ziar. Am lucrat si eu cumulat la corectura vreo 2 luni (inlocuiam niste colegi aflati in concediu) si pot depune marturie ca oricat ai fi de atent, tot mai scapa litere. In rest, tot respectul meu pentru oamenii care fac corectura la carti si la ziare.

  6. adica din cauza unor flame online pe marginea lui „mi-a placut/nu mi-a placut” ati ajuns sa va bagati picioarele in critica literara? mie asa mi se pare. si e cu totul nedrept. un ts eliot care comenteaza pe blog nu e neaparat un critic literar. poate ca nici aspoiu nu e, sau nu-i considerat ca atare. dar de la recenzia plina de bun simt, chiar daca negativa, a lui aspoiu si pina la a diaboliza critica literara e cale lunga.
    in alta ordine de idei, un redactor de editura e platit ca sa redacteze, adica sa aduca manuscrisul unui autor, cum o fi el, cita vreme a fost acceptat ca atare asta e materialul, cu asta se lucreaza. dupa el vine corectorul (ma rog, asa se intimpla la o editura normala) care scoate din manuscris literele-n si virgulele in plus, le pune pe alea lipsa si are grija ca volumul in cauza sa nu plece la tipar cu hainele patate. dupa aia, in mod ideal, peste manuscris ar trebui sa se uite un cap limpede… dar ala lipseste la noi, din motive de lipsa de forta de munca. dar de la a gasi greseli de limba si pina la o litera-doua in plus sau in minus e cale lunga. daca intr-o carte tiparita apar greseli de limba sau incoerente, nu-i vina autorului, e vina redactorului de carte, care a fost loaza. nu adormit, nu obosit, ci loaza. sau, iar asta e o varianta si mai inspaimintatoare, a vrut sa-si faca patronul de cacat. in ambele cazuri, redactorul in cauza ar trebui sa ia un sut scurt in fund si, eventual, sa plateasca daune morale editurii. asta, desigur, intr-o lume ideala, nu intr-o tara ca a noastra, unde toate merg asa cum bine stim: prost.

  7. si inca ceva: sint editori de care, uneori, merita sa iti bati joc. fiindca si ei isi bat joc de banii cititorului. care, atunci cind da banii pe-o carte, nu stie ca acea carte e rezultatul bataii de joc a editorului, redactorului etc. asa incit unui cititor, tu, ca autor sau editor, nu-i poti spune „nu-ti place, nu citi”. fiindca acel cititor si-a bagat banii in cartea ta. el te hraneste (pe editor, de fapt, ca autorii de la noi isi pot lua cel mult tigari de-o zi sau doua din cee ce primesc de la edituri, in majoritatea covirsitoare a cazurilor). poti inghiti in sec, poti pleca capul si poti spune ca data viitoare te vei stradui sa iasa mai bine. cititorul e cel care taie si spinzura. nu-ti convine, taci si inghite. dar nu-l supara pe cititor, nu-l jigni, fiindca cititorul te va ignora data viitoare.

  8. Pingback: Şarama « Ioan Usca

  9. pardon, de „analfebetism cultural şi imagistic” – atâta pot , atîta zic … c-atîta ştiu şi-mi asum (ascultînd şi citind) : Alex Ştefănescu,D.C.Mihăilescu,I.Manolescu,D.Uricariu … şi-mi asum (şi) limitele … sunt mult în afara fenomenului , profesional vorbind , dar … departe de-a ignora/minimaliza/nega … critica literară
    n-am dat cu parul … am zis ce cred , da’ gata … pot foarte bine să-mi „ţin gura” şi să-mi văd de … „lungul nasului” … mirifică şi adînc liniştită-i lumea voastră … plecăciune,respect şi … sporuri în „toate”

  10. Păi hop şi eu cu o părere, apoi puteţi să-mi spargeţi capu’ , dacă mă prindeţi…
    Am fost primul care a afirmat după citirea jumătaţii de recenzie publicat de aspoiu că nici eu nu am reuşit să citesc cartea.
    Nu este pe gustul meu şi cu asta basta. Însă nici Dostoievski şi nici Proust nu sunt pe gustul meu deşi îl ador de exemplu pe Hardy, Hugo, Blaga sau chiar Hemingway. Aşa că prin afirmaţia mea te-am aşezat dragă Oana pe acelaşi palier cu doi dintre cei mai mari scriitori…
    Mi-am permis să formulez o părere deşi nu ţi-am citit cartea şi susţin în continuare că am acest drept. Nu mă pretind a fi critic literar şi nici nu vreau ca spusele mele să fie privite altfel decât nişte simple păreri ale unui individ din marea ( ce glumă nesărată, nu de alta dar din 2000 de oameni dacă mai citeşte unul ) masă a cititorilor romăni. Consider că nu trebuie să citeşti o carte din copertă în copertă pentru a-ţi formula o părere, tot aşa cum poţi să ai o părere despre un om şi făra să fi fost lângă el de la naştere şi pâna la moarte.
    Să revin însă la adevăratul mesaj al comentariului meu. Tu Oana, ca autoare, ar trebui să ştii să distingi care sunt acele critici sau comentarii care deşi nu te laudă spun un adevăr şi care sunt acelea prin care deşi te laudă cineva o face pentru că nu poate fi subiectiv, dar mai ales să îţi dai seama care sunt acele comentarii care trebuiesc şterse din start sau ignorate pentru că nu sunt formulate astfel încât să merite a fi luate în seamă. Luăm un exemplu: amicul aspoiu. Am citit câteva zeci de comentarii ale lui şi dă fiecăruia exact ce merită, părerile îi sunt argumentate şi în concluzie este în folosul tău să ţii cont de spusele lui. Sunt însă şi o grămadă de aiuriţi,(între care nu mă supăr dacă mă incluzi) care nu au citit în viaţa lor mai mult de 10 mii de cuvinte dar şi astea de pe etichetele hainelor sau din „Sportul” , se trezesc însă că au ocazia emiterii unor păreri şi fac tot posibilul ca prin aceasta să iasă în evidenţă. Pentru aceştia chiar nu contează cine eşti sau ce ai făcut pentru că ei ar fi găsit ceva de reproşat chiar şi la crucificarea lui Iisus, dacă altceva nu atunci ar fi vrut să fi fost fixat cu capul în jos, nu de alta dar cu cât formulează o părere mai supărătoare şi o susţin mai vehement cu atât sunt mai convinşi ca au captat atenţia.
    Altfel spus fă diferenţă între cel care îţi spune că „la cutare paragraf ţi-a scăpat o uşoară contradicţie faţă de ce ai afirmat la început şi că trebuie să fi mai atentă la consecvenţa afirmaţiilor” şi cel care vine şi-ţi zice „marş la agricultură că acolo ţi-e locul”. Dacă analizezi puţin spusele celor doi, îţi vei da seama că primul este un critic literar (chiar dacă nu ţi-a citit cartea complet) pe când al doilea este expert în cultivarea cartofilor sau a sfeclei.
    Pe unul apreciază-l pe celălalt ignoră-l, dar nu te enerva din cauza nici unuia şi mai ales nu te opri din scris.
    Io tăran dulgher-tâmplar nu am văzut pe nimeni să bată multe cuie făra să dea uneori şi pe lângă…totuşi din mâinile celor ce „greşeşte” uneori iasă ceva util.
    … acum hai sa te fac să zâmbeşti.
    Ps. Ştii care-i diferenţa dintre un psihopat şi un nevropat?
    psihopatul crede că 2×2 fac 5, nevropatul ştie că 2×2 fac 4 dar îl enervează acest lucru din cale afară.

  11. Horia-Nicola Ursu, ce este un critic literar? unul de urmeaza principiile emise de i.a. richards sau cineva care adopta un punct de vedere postmodernist si spune ca toata lumea are dreptul la o parere? e critic unul care se ghideaza dupa scoala formalista rusa sau cercul de la praga sau unul care e adeptul criticii asa-zis traditionaliste? cine/ce il face pe un om critic literar?
    eu unul sint de parere ca orice parere emisa despre o carte citita sau film vazut inseamna critica. ca unora nu le place cind nu sint laudati si atunci arunca anateme pe critici si ii fac semidocti, inculti si ca vorbesc aiurea e problema lor. acum nu o sa ma chinui sa le fac schema semnificat-semnificant, pentru asta oricine poate citi „introducere in lingvistica” de eugen munteanu, aparuta la editura polirom .

  12. “Arta n-are de-a face cu ortografia… Scrisul corect e pâinea profesorilor de limba română. Nu e obligatoriu decât pentru cei ce nu sunt scriitori… Marii creatori sunt mai abundenţi în greşeli de ortografie decât bancherii. Eminescu a scris mai puţin ortografic decât oricare dintre poeţii care l-au urmat şi l-au imitat… E îndreptat, când e tipărit, de editorii lui critici. Ortografia o poate cunoaşte orice elev premiat în clasa a cincea de liceu… Un scriitor e un om care exprimă în scris cu o liminară sinceritate ceea ce a simţit, ceea ce a gândit, ceea ce i s-a întâmplat în viaţă, lui şi celor pe care i-a cunoscut, sau chiar obiectelor neînsufleţite. Fără ortografie, fără compoziţie, fără stil şi chiar fără caligrafie”.
    Camil Petrescu, Patul lui Procust.

  13. @Horia – Nu sint critic literar si nici nu imi doresc ca fiu. Sint doar cititor, si aia cand am timp. Ce am scris si voi scrie nu este critica literara, ci doar pareri personale, absolut subiective, de cititor.
    Iar blogul, asa cum scris sus si tare pe header, este blog de amatori…

  14. Comentariul domnului citat în postare e foarte elevat. Fără cusur! Când îl citesc, jur că îmi vine să mă las de meserie 😀

    Remarc că invidia îi roade rău pe unii (ori pentru că au interese ori pentru că aşa i-a făcut mama natură) şi nu pot decât să-i compătimesc în aceste zile în care toţi avem tendinţa de a fi cât de cât mai buni 😉 În rest, e o bălăcăreală autohtonă ieftină, aşa cum sunt toate bălăcărelile la noi.

    Oana, keep writing! Aşa se ajunge mare! 🙂 Trecând de greşeli, de cui aparţine vina pentru acestea, ideile şi stilul fac tot într-o carte. Restul se poate corecta şi îndrepta pe traseu, iar Horia e explicat bine mai sus drumul unei cărţi de la autor la librării.

    Iar gusturile nu se discută. Atâta vreme cât eşti un anti-fantasy convis, nu mi se pare normal să-ţi dai cu părerea despre cum e scrisă o carte de gen.

  15. ştiţi ce-mi place mie în toată chestiunea? că Oana a înţeles ceea ce trebuia să înţeleagă din ce-a scris aspoimea-sa, a reţinut ceea ce i se adresa, numa’ fanii şi detractorii nu vor să priceapă nici morţi… cît despre definiţia criticului, mon cher TS, eu prefer să văd în critic un cititor avizat dispus să-şi dea cu părerea despre o operă, un individ cu lecturi îndeajuns de vaste în domeniul „criticat” încît să poată oferi o părere (bună sau rea) despre o anumită operă. din acest punct de vedere, aspoiu (pe care îmi place să cred că îl cunosc îndeajuns de bine) are toată îndreptăţirea să-şi dea cu părerea despre cartea oanei. fiind vorba de F&SF, prefer oricînd, chiar şi la adresa cărţilor pe care le public eu, părerea onestă a lui aspoiu părerii neavizate a unui critic literar oricît de stimabil care însă detestă genurile respective.
    să fim bine înţeleşi: nu iau nici partea editurii (care îşi are vina sa în prezenţa bubelor semnalate de aspoiu), dar nici pe-a oanei, care n-are nici o scuză în ceea ce priveşte prezenţa bubelor respective, în măsura în care acestea i se datorează. la editura mea, o carte a unui autor român cu greşeli de limbă în primele pagini n-ar avea nici o şansă să ajungă mai departe de coşul de gunoi.
    primul povestire a oanei pe care am citit-o mi s-a părut o varză şi n-am ezitat să-i spun asta. în „regine” am văzut un real progres şi îmi place să cred în potenţialul autoarei. scrisul se învaţă din mers, scriind. ştiu destui autori care, la distanţă de-o operă de la debut, şi-au renegat începuturile. dar asta nu coboară cu nimic valoarea a ceea ce au publicat la maturitate.

  16. 1. Nu m-am luat de Aspoiu, asa cum am mai spus, parerea lui nu ma deranjeaza pentru ca mi-am asumat-o.
    2. Puteti sa-i datii inainte, mie imi place.
    3. Horia, nu ma iau de cititor. Cititorul e ala care si citeste, sa zicem, 10 pagini dintr-o carte, ma luam tocmai de cei care nu citesc dar comenteaza.
    4. Eliot, tu tot in zadar citesti, ca tot nu pricepi, nu s-a luat nimeni de tine in text, ti s-a parut ca iti apartine comentariul? La tine am facut cu totul si cu totul alta referire. Dar nu o sa stau acum sa traduc din romana in romana ca n-am timp 😉

  17. eu ma gandesc acum ca mai e putin si vine Craciunul… Sarbatori fericite va doresc, asadar… aveti grija de voi si de gandurile voastre si nu mai fiti rai… sau fiti…

    cat despre aia care gresesc sau nu, totul e relativ, asa imi place sa cred…
    iar despre greseli gramaticale, de exprimare etc, cred ca suntem de acord cu totii ca se vede cine greseste din graba sau din neatentie si cine greseste din ignoranta sau nestiinta…

    revin cu urarea mea preferata: ganditi frumos si Sarbatori Magice…

    PS: imi asum eventualele greseli gramaticale din comentariul de mai sus 🙂

  18. am scris „primul povestire” 🙂 initial, scrisesem „primul text”, am corectat ulterior, dar numai partial.
    @oana: nu ma refeream neaparat la tine, cit la autorii si editorii care-si trag de urechi cititorii. fiindca mai sint si de-aia.

  19. Horia, ai facut o greseala de neiertat, chiar pe prima pagina, sa arunc la cos? 😆 Ok, glumesc.
    Ok, asta nu ii e adresata lui Horia, ci tuturor. Eliot, apropo, daca tot nu ai mai vrut sa intri aici, de ce ai mai facut-o?
    Bun, imi pare rau ca nu sunt King, sa am o groaza de bani si de timp. Sa ma trezesc, sa scriu o mie de cuvinte, apoi sa ma duc si sa ma ocup de gradina, iar seara sa ma asez pe fotoliu si sa citesc o carte. Unde puneti ca n-am nici gradina, nici camera de lucru izolata fonic, unde sa imi pun muzica si sa stau sa scriu, nici fotoliu in fata semineului. In schimb am vecini. In timp ce ala de la trei asculta manele, ala de la unu isi bate si isi injura nevasta. Sunt nevoita, pe langa ceea ce scriu sa si ascult, ca imi place sau nu. Nu ma pot relaxa in gradina, tocmai am spus ca n-am si nici nu imi pot baga mainile in fund si sa stau cu ochii la soare, pentru ca mor de foame. Asa ca ajung acasa, dupa scoala, munca si alte cele, probabil ca abia atunci apuc sa mananc, adica o data pe zi. De obicei sunt obosita moarta, si totusi scriu pana la 3-4 dimineata, dupa care ma culc, iar in jur de ora 10 o iau de la capat. Daca mi se ofera conditiile lui King, va jur ca va fi mult mai bine. Oricum sunt cel mai tare scriitor de fantasy, numai ca v-am facut sa comentati atat pe marginea subiectului si a meritat 😀 Multumesc!

  20. eheeei… ai citit „on writing” al lui king? daca da, stii ca nici king nu si-a scris primele carti intr-o camera izolata fonic. daca n-ai citit insa cartea, merita sa o citesti, poate-poate se lipeste un pic de meserie de tine 🙂 (ok, asta a fost o mica rautate).

  21. Horia, am citit-o! Daca iti vine tie sa ai rautati, n-ai decat, cum spuneam mai sus, tot is cea mai buna, puteti voi sa va puneti si in cap si in dos 😉

  22. @Horia-Nicola Ursu, am inteles. un critic, sa-l luam la nimereala pe genette, nu are dreptul sa isi dea cu parerea in carti cu teme s.f. si fantasy? sa o luam de exemplu pe linda hutcheon. ea are dreptul sa isi dea cu parerea?
    aici iese la iveala postmodernistul ce sint si spune ca oricine are dreptul sa isi dea cu parerea, avizat sau neavizat. o opera nu are numai un sens, un fel de „adevar” al operei. acest sens depinde de fiecare cititor in parte, cu alte cuvinte, citi cititori are atitea sensuri are. chiar si pentru autor care o reciteste poate avea alt sens. o carte fara sa fie citita nu exista.
    eu unul nu cred in aceasta despartire a literaturii pe genuri. acest lucru mi se pare o timpenie. literatura este literatura si atit, fictiune si nimic mai mult. o carte trebuie sa fie analizata din punct de vedere al temelor si motivelor. daca te rezumi la a-l clasifica pe e.a. poe conform genului si il incadrezi la un fel de post-gotic cu influente romantice mi se pare o greseala. daca il luam de exemplu pe kurt vonnegut jr cu „slaughterhouse-five”: este s.f. (conform taxonomiei bazate pe genuri) sau deja nu mai este in acea categorie? sa luam de exemplu doua din cartile lui fowles „a maggot” si „mantissa”. in ce gen ar putea fi ele incadrate?
    ca 95% din aceste carti cu teme s.f. si fantasy sint extrem de slabe si din cauza asta nimeni nu se apleaca prea mult asupra lor e alta problema. nu pot toti sa scrie „dune” la fel cum nu pot fi toti washington irving sau h.g. wells.

    cineva mai sus se referea la faptul ca nu imi dau numele? sint atit de importante etichetele astea conformiste? ce spun eu ar fi altfel daca as spune ca ma cheama dumitru, vasile, eufrosina sau marghioala? daca imi dau numele ce face? vine si imi rupe picioarele ca am zis ca oana stoica mujea scrie slab sau ma scoate la o savarina?

    si cu asta cred ca e cazul sa inchei subiectul.
    viata lunga si prospera. forţa fie cu voi.

  23. n-am spus ca nu-ti poti da cu parerea, TS. esti liber ca pasarea cerului sa o faci.
    am spus (ma rog, am vrut sa spun, nu stiu daca am si reusit sa exprim asta) ca e mai probabil ca, in materie de teme si motive SF, e mai probabil ca aspoiu sa nimereasca cuiul problemei (fiind aceasta o derivare de la englezescul ”to nail it”), iara nu genette.
    si, la urma urmei, 95% of all literature is crap, asa ca ai fost fix pe sufletul meu cu genurile (in care nici eu nu cred, decit ca si categorii de marketing, eventual).
    slaughterhouse five e si sf. dar ar fi pacat sa fie doar sf 🙂 in materie de fowles, m-am rezumat la logodnica, magicianul si daniel martin, asa ca nu-mi dau cu parerea despre mantissa si maggot.
    iara numele chiar nu importa. ce, parca pe aspoiu il cheama chiar aspoiu?

  24. faptul ca ai luat dintr-o ditamai replica (la rindu-i parte dintr-un diatamai dialogul) un paragraf si mi l-ai rastalmacit nu zice chestii prea frumoase despre tine, oana. :((((
    contextul era mult mai larg, una la mina. doi la mina, cind am spus „in concluzie, consider nevalabila afirmatia ta ca “se intimpla, asta-i viata”, aia era exact ce-am scris: o concluzie la un exemplu concret, nu o asertiune pretins-universala cum ca lucrurile astea nu se intimpla, asa cum ai insinuat tu ca as fi zis, dupa ce mi-ai rupt paragraful de restul replicii. not nice!
    si nu, nu ma poate convinge nimeni sa laud munca unor redactori care scriu „lucrează ca şi copywritter” in prezentarea unui autor, astea doua facind parte dintr-un lung sir de plesneli lingvistice si gramaticale. o parte din contextul amintit mai sus se referea si la asta. o alta parte din context se referea la faptul ca editura te-a mintit cu gratie spunindu-ti ca nu din cauza lor sint greseli in textul tau, ca ei le-au corectat pe toate, ci din cauza… tipografiei!
    da-mi voie sa rid oleaca, apoi sa-ti reamintesc ca eu n-am facut decit sa intervin in punctul asta si sa-ti explic foarte politicos, fara nici o exagerare de ton, ca nu se poate asa ceva, ca e o minciunica ce ti s-a spus. nu m-am luat de cartea ta sau de tine.
    dar, desigur, e gratios sa rupi fraze si sa le muti la tine pe blog ca sa te certi in contumacie.
    cum spuneam, NOT NICE!

  25. V, apreciez ca esti singurul care a inteles ce am facut. Oricum, nu despre tine era vorba, ca daca era vorba despre tine dadeam si link. Dar, in sfarsit, cineva a priceput. Se numeste marketing 😆 Deci nu te simti lezat ca nu ai de ce, chiar nu faceam referire la tine, am dat un paragraf din tine pentru cei ce au gandit exact asa.

  26. Aspoiu, lasa, pricep eu 😉 Adevarul e ca fara sa vrei ai facut exact ce am sperat… Sorry, dar nu te-am obligat, apoi am profitat si mi-a iesit 😀

  27. Ei, nici nu o sa-ti spun acum, dar, poate, intr-o zi, vom vedea… Momentan cineva s-a prins, sper sa ramana doar V, pana am eu chef sa va povestesc

  28. Orice ai crede tu ca ai aflat. Ce am comis? Ca n-am priceput. Adevarul e ca eu n-am facut aici decat sa ma iau de comentatorii „tai”, aia care au avut de spus in necunostinta de cauza. Si, da, am vrut sa intretin conflictul. Sau n-am voie?

  29. A, stai ca ma prind ce vrei sa spui.
    1. Citatul cu Vucea era pe un blog public, iar proprietarul blogului nu s-a crizat, in plus, nici nu l-am citat pe Vucea, ok? Am citat-o pe Simona. Atata timp cat e pe un blog public, din cate stiu eu, neexistand nici o instanta suprema care sa mi-o interzica, pot s-o fac.
    2. Daca credeam ca am ceva de ascuns, nu ii aprobam comentariul lui V.

  30. Ok, nu intelege nimeni nimic, eu zic ca e tarziu. Incep cu tine exact ca aseara cu V, fiecare spune ceva, dar se refera la cu totul si cu totul altceva. Asta e. Si putem s-o tinem asa pana maine, dar mai am si alta treaba, cum ar fi sa ma uit la Stan – mda, stiu, urata gandire am.

  31. Asta va fi ultima interventie pe temele carti sau scris. Daca vrei putem discuta despre vreme sau cai verzi pe pereti si alte cele.
    Ce am vrut eu sa zic este:
    1 – Ai luat o bucata de comentariu, fara context si istorie, asa cum ti-a picat bine, ca apoi sa dezvolti o intreaga tevatura pe baza acelei bucati.
    2 – „Şi, cu o rugăminte majoră, nu îmi mai futeţi neuronul. Nu vă place, nu cumpăraţi şi scutiţi-mă.” S-au terminat argumentele? Asta suna a „Victorie Finala”.
    3 – V s-a sesizat si ai intors-o cum ca nu el e cel vizat, desi este autorul fragmentului, ci altii care au gandit asa, de parca el a scris fara sa gandeasca. Ete si citatul: „chiar nu faceam referire la tine, am dat un paragraf din tine pentru cei ce au gandit exact asa.”
    4 – Citatul ala cu Vucea e de toata jena. Te crizezi ca sint unii care comenteaza pe blogul tau folosind un limbaj de mahala, dar se pare ca tu le dai startul, si ai incurajezi.
    5 – „Daca credeam ca am ceva de ascuns, nu ii aprobam comentariul lui V.” Foare onorabila declaratie. Macar o spui pe sleau.
    6 – Echivalentul romanesc la „true colors” este „arama pe fatza”
    Noapte buna.

  32. PS. „Si, da, am vrut sa intretin conflictul.”
    Asta se vede de la p posta.
    Iar amicul „Lexus” care comenteaza despre criza mea de personalitate il gasesti in lista aia din dreapta numita „Pitestenii mei”.

  33. …pâna la urmă se lasă cu supărare? Ce-i aici măi fraţilor? Confirmăm zicala că unde-s doi români sunt prieteni, dacă-s trei unul e duşman?
    Sau încercăm să instaurăm un fel de dictatură sub egida „cine îşi permite păreri contrare trece printr-o criză de personalitate” ?
    Să nu mai zic că iniţial era vorba de CRITICA LITERARă A UNEI CĂRŢI…aşa că nu văd sensul criticării unor persoane dar mai ales nu găsesc rostul jignirilor. Oare reuşim să ne comportăm de parcă am fi civilizaţi?
    Dacă vă deranjează ceva din ce am spus, ştiţi:delete şi ban .

  34. am o rugaminte la tine, oana:
    nu-mi mai folosi replicile, ciuntite, in astfel de contexte. acolo unde ti-am dat eu replica mi-am dat si linkul la blog, deci nu e vorba ca nu-se-stie-cine-care-semneaza-cu-o-initiala si care nu poate fi luat de nicaieri din virtual a dat undeva o replica si tu poti s-o rastalmacesti cum vrei. pentru ca dintr-una in alta poate oricine sa vina la mine pe blog, cu citatul luat de la tine, si sa-mi zica ‘bai loaza, uite ce-ai zis acolo’! ca asa a aflat el de la tine c-am zis. a se scuti, te rog.
    asta e cumva o consecinta a faptului ca in cursul intregii discutii de pe townportal mi te-ai adresat cu „Says”, neacordind nici macar atita atentie cititului de replici cit sa vezi ce scrie inainte de „Says”?
    nu, lasa, nu-mi raspunde. era retoric.

  35. Aspoiu, eu cred ca Lexus e in lista aia, dar habar nu am cine e. Daca ai impresia ca am pus pe cineva din lista aia sa iti scrie atunci chiar ai o problema. In afara de Dumis, nu am vorbit decat o singura data cu cei din lista si niciodata pe mess sau mail sau orice altceva. Poti spune care dintre ei e, pentru ca eu chiar nu am idee. Daca as avea nu te-as pune sa spui.

  36. Nu cred ca l-ai pus sa scrie, si nici nu am sugerat asa ceva.
    Deci nu am nici o problema 😀
    Poate m-am exprimat aiurea…
    Tot ce am vrut sa spun e ca respectivul e din Pitesti.
    Da’ nu conteaza.

  37. O fi, si chiar as fi curioasa sa stiu cine, la drept vorbind nici mie nu mi-a placut atitudinea lui. Bun, nu ai o problema, asa e, am inteles si io gresit.
    Bun, acum putem renunta la subiectul asta, nu cred ca au trecut cele 24 ore, dar m-am plictisit. O gasi Vania maine ceva pe care sa ne mai certam, dar subiectul asta nu ma mai face sa rad.
    A, si da, sunt multi nebuni in Pitesti care au o fixatie.

  38. (eu n-am spus ca-i necesar, oana, am sugerat ca e de bun-simt. bunul-simt nu e necesar, dupa cum bine stim. se traieste bine-mersi si fara el.)
    🙂

  39. E de bun simt, nu e de bun simt, eu chiar n-am vazut initiala pana nu mi-ai atras atentia. Daca te vei uita bine pe Townportal o sa-ti dai seama ca abia se vede. Nu a fost cu intentie, dar daca tu zici, sa stii ca pot trai si fara bun simt, chiar mai bine decat cu el. Problema e ca am si chiar prea mult, la cat ar merita unii – fara nici o referire la cei care au comentat aici.
    Asa ca ori iti trece supararea pe chestia asta, ori nu. Alte explicatii nu mai dau, daca vrei sa intelegi bine, daca nu la fel. Ce pot eu sa fac?

  40. Nu m-am prins nici eu la toate subtilităţile, da’ se făcură 68 de comentarii. E un număr frumos, dat fiind că s-a pornit de la un singur neuron…

  41. @oana: acum mi-am dat seama de unde e citatul in cauza, ala din postarea de mai sus. am citit si schimbul de replici dintre tine si v si da-mi voie sa-ti spun ca v are intrutotul dreptate. (da, aia cu tipografia care-i de vina e de-a dreptul hilara). nu mai dezvolt discutia, care vrea sa mearga la origine, la insemnarea de pe TownPortal. cert e ca ii dau dreptate lui v, pe toata linia.
    (la faza cu „says” am ris de m-am imprastiat, pe bune. saracu’ v, de-acuma inainte numai „says” o sa-i spun!)
    si inca oarece… te cam contrazici sau nu esti indeajuns de explicita. mai intii, in postarea initiala, spui: „Nu vă place, nu cumpăraţi şi scutiţi-mă.” dupa aia, ca raspuns la ceea ce-ti scrisesem, cu „cititorul nostru, stapinul nostru”, imi spui ca nu te-ai luat de cititor. da’ de cine te-ai luat, daca nu-i cu suparare? aia carora le scrii sa nu cumpere si sa te scuteasca nu-s tot potentiali cititori? ca eu la aia ma refeream. la aia care s-au obosit sa comenteze si sa combata aici, fiindca, fie si numai pierzindu-si timpul, au considerat ca meriti sa-si piarda timpul combatind. si la aia.
    si da, e bine sa ai parte de discutii si controverse care sa creasca buzz-ul din jurul cartii. dar atitudinea ta nu e cea care ar trebui sa fie, in raport cu cei care te combat.

  42. Aspoiule,frate,sa-ti spun cum sta treaba. Contrazic ursul, ce ai facut tu nu afost de bun simt, ce a facut town a fost de bun simt. Daca oana e desteapta, si-a dat seama ca esti doar un denigrator si ai facut cacatul ala pentru a arata cate bile ai tu. Si sunt sigur ca ursul ala ce se da impartial fu pe acolo. Bine ca v-ati adus toata prostimea aici. V-ati cerut-o. A,da,sidaca sunt din pit sunt mai prost? Poate, dar nu mai rau ca voi. Apropo,in canada nu munciti?

  43. Revin la ideea criticii literare si vreau sa va spun, fara exceptie, sa-i lasati pe cei de meserie sa faca asta. Serios dar chiar exista meseria asta si crede-ti-ma ca e foarte grea. Nu de alta dar chiar se vede cand apare un critic amator care-si varsa focul despre stilul si opera lui x. Chestia asta, si ma refer la critica literara, se face dupa niste reguli bine stabilite si mai ales fara obiectivitati personale. Ma rog… unii foarte destepti si culti nici macar nu indraznesc sa critice, odata cu intelepciunea si cultura literara convietuieste si bunul simt.

  44. [mie mi-a placut cel mai mult si mai mult citatul pe care l-a dat isabellelorelai, care confunda gratios autorul cu personajul. 🙂
    nu s-a intrebat de ce n-a aplicat si camil petrescu acele ‘invataturi’ in propria-i opera. nu s-a intrebat nici dupa care anume reguli fixe si clare s-ar fi putut lua eminescu ca sa nu-l considere sofistii de azi nepriceput intr-ale gramaticii. citarea e simpla. meditarea e mai grea.]

  45. Scuze Horia insa te rog sa ma ierti ca-ti tai din satisfactia „observarii maestruase ” a greselilor gramaticale, probabil esti foarte obisnuit cu asta, un editor bun ar trebui sa le observe inainte de publicarea unei lucrari dar de… se mai intampla si altfel. La mine e vorba doar de un ” auto sugest ” sau „dictionary” al telefonului mobil de pe care mai pierd timpul cu certurile de doi lei intre autori necunoscuti.
    Oricum scuze.

  46. Vania, Lexus e la spam doar cu ultimul 😉 Oricum, i-am trimis un mail si i-am explicat, mi-a trimis altul si a priceput.
    Sorry, Horia, a avut el o capsa pe tine. Dar a inteles. Acum chiar gata ca inchid commenturile.
    V, se mai intampla sa greseasca omul, sa nu dea Domnul sa gresesti vreodata si sa fie vreunul ca tine in preajma 😉 Si aici ma refeream la Isabelle. Nu, de fapt chiar asta iti doresc de sarbatori, sa gresesti si sa dai peste unul care te judeca dupa asta, cu toate ca tie ti-a scapat sau ai fost obosit sau, pur si simplu, neatent.

  47. v nu greseste niciodata, nu in chestii de limba; nici macar cind e obosit. din acest punct de vedere, v e infailibil; si vorbesc foarte serios cind afirm asta. in materie de limba, chiar si eu, cind am vreun dubiu, il intreb pe v.

  48. nu e infailibil v. dar nici nu era vorba de-a nu gresi niciodata. nici pe departe. am spus-o si-am subliniat-o, numai oana pare sa nu citeasca… :))
    lasa, oana, eu de sarbatori iti urez sa inveti citesti toate cuvintele din replici. sau macar majoritatea.

  49. Bai, rautismicitate are unii in ei, ce mistouri eftine.
    Ieu nu mai aici nu intru, unde le se permite la toti ciudosii care se crede desteptii pamintului sa faca balacareala si harachiri la o opera fantezy.
    Ei, aflati ca recenzia mea a fost compusa la ‘sto, o capcana in care sa se prabuseasca grandios si maret toti prostii. Na!

  50. „cu toate ca tie ti-a scapat sau ai fost obosit sau, pur si simplu, neatent.” – pina la urma era vorba de greseli din carti publicate sau din comentariile de pe bloage? ca daca-i vorba de alea din bloguri, mai e omul glumet, jucaus, mai e obosit sau fara chef… si chiar daca le vede, le vede dupa ce a dat ENTER. dar alea din carti… ma scuzati, dar textul e citit de autor de citeva ori, mai apare si un redactor (eventual si un corector)… aici NOPE, nu merge. si, oricum, nu punem in aceeasi galeata doua litere inversate sau una lipsa (ori in plus) si cuvinte scrise prost ca asa stie „maestrul”. deci? despre ce vorbim?

  51. Restul: la voi nu e Craciun? Daca vreti subiect de OTV, va dau altul, nu v-ati plictisit de asta? Doar spuneti ca se rezolva. Din asta mai fac zece posturi…. Gata! Oricum n-am timp sa citesc tot ce doriti si nici n-am chef sa raspund pentru ca am prea multe de facut.
    Sarbatori fericite!

  52. Ana, sau Iepurasule, sau cum vrei tu. Din moment ce aceasta discutie a luat sfarsit si din moment ce tu te iei de cititorii acestui blog, comentariile tale nu vor fi aprobate. Du-te si te cearta pe alt blog sau pe altele sau unde consideri tu a fi necesar.
    De cititorii acestui blog ma iau numai eu. Nu cred ca ti-ai castigat acest drept. A, si nu e nici democratie ca sa scrie fiecare ce ii trece prin cap la o luna dupa dezbatere.

Comentariile nu sunt permise.