Să fiu eu oare George Martin?

No, povestea cu postul de mai jos e următoarea (adică cel de aici, că poate nu înţeleg toţi care e postul de mai jos):

Cu ceva ani în urmă s-a întâmplat, cum se întâmplă, să cunosc un personaj. Personajul respectiv a criticat dur un autor atât personal cât şi textual. Aşa că eu, nu ştiu de ce, m-am repezit în personaj. Pentru că nu mi s-a părut corectă atitudinea lui. Ei bine, ne-am certat ca dracii ajungând la chestii urâte. Apoi eu l-am uitat, dar el a continuat să-mi dea mailuri. L-am băgat la spam şi mi-am văzut de drum. Nu am mai auzit de el de vreo doi ani când acum o săptămână îmi scrie, spunându-mi, cu aproximaţie, că ar vrea totuşi să avem un dialog civilizat şi că el are o propunere pentru mine.

Am zis că fie, cu toate că scepticismul meu a rămas. Unii pot urî cu patimă, iar acest domn chiar nu vrea să se dezică. Aşa că intru într-un dialog cu el pe mess. Unul destul de blând (dialogul). La un moment dat îmi spune că a auzit de cărţile mele şi ar vrea să citească şi el măcar un fragment din ce am scris. Io sceptică, cum vă zisăi. I-am spus că mă mai gândesc, dar înainte de toate aş vrea să ştiu care e autorul lui preferat în materie de fantasy. Îmi înşiră câteva nume apoi spune că supremul absolut e Martin. Zic bine, şi mie îmi place Martin, dar chiar supremul absolut nu e. Dar în fine. Zău aşa. Fiecare cu gustul lui. El insistă. Şi eu zic bine, dar îi cer două zile pentru a mă hotărî ce parte să-i trimit din una din cărţile mele.

 

Aici facem o paranteză: acum fix patru ani, eu şi un amic scriitor ne tot duceam la edituri cu manuscrise. Eu am renunţat după un timp, plictisindu-mă de moacele oamenilor, el nu. I s-a pus pata pe o anume editură şi le-a trimis ălora vreo douăzeci de manuscrise 😀 La un moment dat, disperat omul de faza asta pune mâna pe o carte care ieşise la respectiva editură cu vreo două săptămâni înainte, modifică numele personajelor şi sexele lor şi le-o trimite. Ăia îi spun că n-au citit în viaţa lor ceva mai prost 😆 O, da, am fost acolo când amicul meu le-a dăruit cartea scoasă cu sigla lor, carte, desigur, copiată de el. O, da, au făcut nişte feţe total nefericite, dar până la urmă s-au amuzat. Dar nu, nu l-au publicat.

 

Acum cred că vă daţi seama cum mi-a venit ideea. Ei bine, două zile am copiat zece pagini din Urzeala Tronurilor Vol I, schimbând numele personajelor (nu le-am gândit deloc, mi s-a rupt) şi sexul lor, în rest neschimbând nici o virguliţă (oh, şi scutiţi-mă cu „niciun”, nu-l voi scrie aşa în veci, ok?). Şi îi trimit domnului respectiv. Ieri la ora cinci am primit răspunsul: E cea mai proastă scriere ce mi-a trecut prin mână, îmi spune. Şi îmi mai spune şi că va scrie despre mine într-un anumit ziar de cultură şi mă va desfiinţa. I-am spus omului să se calmeze, dându-i numărul paginilor respective, titlul şi autorul. A intrat instant pe mess făcându-mă cu ou şi cu oţet. Stai, frate, Martin nu era the best? Ce s-a întâmplat? Stilul lui e naşpa? Oh, Good! Trist. Aşa că vă închipuiţi ce aş fi păţit dacă chiar i-aş fi trimis un text scris de mine. Atunci nu mai aveam de ales. Dar tot ce am făcut a fost să-i testez bunele intenţii. Nu, n-au existat.

Şi tot aşa mi-a venit şi ideea postului de mai jos. Am zis să încerc. Din greşeală am şters cele zece pagini, aşa că nu era cazul să o iau de la capăt. Dar am zis că pot face două pasaje mai scurte, da, tot din George Martin, Urzeala, Vol II (de data asta), pagina 96 ultimul paragraf, adică ăla cu „sunetul tobelor şi al cornurilor”, respectiv pagina 211 paragraful doi. Vă rog să citiţi şi veţi vedea că e totul copiat cuvânt cu literă 😉 Cu mici modificări, am modificat prunele cu merele, numele personajelor, numele caselor cu rasele şi am făcut o cacofonie voită, crezând eu că doar de aia se va lua cititorul şi sexele în al doilea pasaj.

Dar pe voi nu vă condam pentru că fragmentele au fost prea scurte, pe de o parte, poate nu prea relevante, pe de altă parte şi să zic că le-oi fi nimerit eu pe cele mai nasoale. A, da, şi în locul lupilor antici am pus pisica şi Pantera. Serios, ar fi fost prea evident pentru un cititor Martinian.

De aia am şi băgat moderare. Ba de teamă ca personajul de care v-am povestit să nu dea totul în vileag, ba de teamă că alţi cititori de Martin se vor prinde. Nu a fost cazul. Nici, nici.

Ei bine, văd că aveţi să-i reproşaţi câte ceva lui Martin 😀 Dacă îi ştiţi adresa de mail ar fi bine să-i spuneţi sau să vă răfuiţi cu traducătorul. Cele două pasaje de mai jos îi aparţin. Şi puteţi verifica foarte uşor.

Bun, deci am demonstrat că şi cei mai buni pot fi criticaţi. Atunci, noi ăştia mai proşti, ce să mai facem?

Un singur lucru m-a bucurat totuşi, nimeni nu a ridicat tonul.

No, cei care s-au supărat din pricina farsei să fie sănătoşi, ceilalţi… 😆 Fiecare învaţă ce vrea de aici, dacă vrea. Dacă nu, nu. (Şi scutiţi-mă şi de faza: „mi s-a părut mie că e prea bine scrisă”, ar fi trebuit să o spuneţi cât v-am rugat). 😉

22 comentarii la “Să fiu eu oare George Martin?

  1. Nu l-am citit pe Martin, dar anumite asemănări tematice şi stilistice există între voi 🙂 , altfel nu-ţi reuşea farsa!
    Iar cea cu recopierea unei cărţi a făcut ravagii în Franţa acum cîţiva ani. Apăruse, la o editură de prestigiu, cred că la Seuil, o carte scrisă de o prezentatoare TV, Claire Chazal. Cineva a copiat cartea, schimbînd numai titlul si numele personajelor. După un timp a primit răspunsul că lucrarea e proastă, nepublicabilă 🙂

  2. Foarte tare! LLLLLLOL! Zau nu m-am ateptat!
    In cazul meu se impun doua precizari:
    – nu am citit inca seria asta a lui Martin (am citit altele scrise de el dar nu asta)
    – nu cred ca este vina lui Martin, ci a traducatorului, in cazul asta Silviu Genescu.
    De fapt ce am scris eu despre fragment seamana foarte mult cu ce am scris despre textul sau din antologia „Alte Tarmuri” (text pe care eu il consider cel mai slab din antologie).
    Daca imi dai capitolele pot verifica varianta originala. Sint sigur ca altfel suna.
    Sa mai zic: tare ideea!

  3. Sper sa nu te dezamagesc spunandu-ti ca nu m-am prins de faza. Eu chiar nu am citit fragmentul! Voit! Sunt de principiul ca nu ma uit la un film care a inceput de o ora, mai bine astept si-l vad de la capat. Eu am crezut pe bune ca ne dai sa citim o parte din „Regina Arkuda”, or eu care abia incep „Razboiul reginelor”, mai am si „Regina elfa” in asteptare, nu puteam sa-mi permit sa critic a treia ta carte. Capisci?

    Oricum, merci ca te-ai gandit ca as putea fi inteligent :))

  4. Aspoiu, e cam greu sa-ti dau capitolele pentru ca fiecare capitol are numele personajului. Si nu stiu cum e in engleza. Dar uite, dau capitolul si numarul paginii romanesti, s-ar putea sa nu fie decalajul atat de mare: Cap: Daenerys, copiat de la jumatatea capitolului, cum am spus, la mine, pagina 96, capitolul incepe la pagina 89. Si:”Bran” incepe la 205, iar textul plagiat e tot pe la jumatate adica 211. Toate se numesc asa, capitolele, Bran e de vreo zece ori, Ned de mai multe, si tot asa. Actiunea are stricta legatura cu personajele. Nu stiu, poate te poate lamuri Ursu mai bine daca are ambele variante.

  5. Canguru’, trebuia sa joci si tu dur, nu sa te desconspiri asa 😀 Am crezut ca ma banuiesti de vreo fapta rea, pentru ca tu ma credeai in stare.

  6. Repet,olteanca e data dracului.Eu nu sunt amator de carti Sf&F,ca m-au intoxicat filmele astea pe TV si alea cu horror ,topoare cu sange ,etc,dar aplaud FARSA.Ea ne arata cat de duplicitari sunt unii,non valori literare,umane.Sunt buni de bagat in politica.

  7. @aspoiu: o sa incerc sa-mi dau seama cam pe unde vin in editia originala fragmentele cu pricina. altfel, cam greu de confruntat, cita vreme editia romaneasca are vreo 1000 si ceva de pagini in doua volume, iar cea originala vreo 700 (in editia pe care o am si am citit-o).

  8. Vasile, scopul nu a fost de-a o trage cuiva, ci doar de-a demonstra ca daca te cheama romaneste e naspa 😛

    Horia, cred totusi ca e simplu, o sa numar eu imediat al catelea capitol cu Dany e si cu Bran. Ok?

  9. poate o să mă crezi, poate nu, dar după ce am citit ce ai scris am gândit: „Bă, seamănă cu Martin.” Nu glumesc niciun pic, niciun pic. Deloc deloc deloc:| Știi de ce mă oftic?:)) Că nu am spus-o dinainte. acum poate nu mă crezi:-< Demonstrează că sunt Martiniană:X

  10. Și era atâââât de logic. Argint – rușine mie că nu sunt sigură dacă așa se numea iapa lui Dany -, frații de sânge, când a descălecat și a dat hățurile. M-am gândit la Rickon și la pisica (alias Lățosul). M-am gândit că semăna cu comportamentul lui când murise… acela care murise, nu vreau să dau spoilere. Aaaah, cât de rău îmi pare că nu am spus-o înainte.

  11. ea-l căută pe fratele său. Chiar şi în sala aglomerată, Viserys ar fi trebuit să sară în ochi cu pielea lui albă, părul blond şi zdrenţele de cerşetor, însă nu-l putea vedea nicăieri. Da, da, da. Da, logic, da da da. Scuză-mi entuziasmul, dar nu am ce face.

  12. =)) =)) LOOOOLLLL!! uhuuhuuu! stai să mă calmez!
    Ok! Deci ești foarte tare, femeie!!
    Fir-ar să fie! puteam să nu „te” menajez atît.. am luat-o așa moale, deși nu mi-e stilul să nu intru ca buldozeru atunci cînd dau peste „cheștii nasoale”..dar am zis că nu am nimic cu tine și nici nu te cunosc și nu-mi place să fac pe aciduța cu oameni care nu m-au călcat pe coadă și care, în realitate, probabil sunt oameni faini..
    Dacă știam că e ceva nene care a făcut risipă de hîrtie și care adună praful pe rafturile din librărie, intram ca dizălu-n gara de nord 😀
    Bravos!!

  13. Eufemisme, acum serios, s-ar putea sa nu fi ales eu pasajele bune, dar Martin scrie foarte ok. Si, in general, chiar sunt o tipa de treaba 😀 Si bine ai venit pe la mine, ca nu iti puteam spune data trecuta, se presupunea ca nu imi convine 😛

  14. Habar n-am cum scrie că nu prea gust eu stilul ăsta..însă la corectură mă prind în horă deseori..că-mi plac gramaticile 🙂 Ai ales un fragment destul de praf/varză/conopidă, ce-i drept, dar am specificat că mă bag numai la gramatică, deși nici cu aia n-am intrat ca dizălu în gara de N 😀 Nu vreau să supăr pe nimeni că-s copil bun 😛
    De ce s-ar fi interpretat data trecută că nu-ți convine, dacă mi-ai fi urat atunci bun venit? ba din contră ..
    Bine te-am găsit!sănătate!

Lasă un răspuns

